Κυριακή, 28 Νοεμβρίου 2021

Metaverse: Ποιος είπε ότι η επιστημονική φαντασία δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα;

Γράφει η Μυρτώ Χαμπάκη, Partner, Advisory Services Experto Crede Consultants

Μη έχοντας αφομοιώσει τον καταιγισμό των νέων τεχνολογιών, όπως για παράδειγμα αυτή του «blockchain», καινούργια και πολύπλοκα τεχνολογικά εγχειρήματα έρχονται συνεχώς στο προσκήνιο, με πιο πρόσφατη την «τεχνολογική βόμβα» που εξαπέλυσε ο CEO της Facebook Μαρκ Ζούκεμπερκ :

«Η Facebook θα μετατραπεί από μια εταιρία κοινωνικής δικτύωσης σε μια εταιρία metaverse που θα συνδυάζει πραγματικούς και εικονικούς κόσμους πιο πολύ παρά ποτέ!»

Το εύλογο ερώτημα που ακολουθεί αυτή τη βαρυσήμαντη δήλωση δια στόματος ενός από τους ισχυρότερους CEO στον κλάδο της τεχνολογίας είναι: Τι είναι το metaverse;

Ο όρος metaverse δεν είναι καινούργιος. Μας έρχεται από το μακρινό πια 1992 και το βιβλίο επιστημονικής φαντασίας του Neal Stephenson με τίτλο Snow Crash, όπως αντίστοιχα και ο όρος «κυβερνοχώρος» προέρχεται επίσης από ένα βιβλίου του William Gibson το οποίο κυκλοφόρησε το 1982. Η επιστημονική φαντασία προβλέπει για ακόμα μια φορά τη σημερινή πραγματικότητα; Μάλλον ναι!

Προσφάτως το metaverse άρχισε να γίνεται αντικείμενο συζητήσεων αναφορικά για το πως μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη, για το τρόπο με τον οποίο η χρήση του θα αλλάξει την τεχνολογία του μέλλοντος αλλά και την αντίληψη μας για την πραγματικότητα!

Όπως όλοι γνωρίζουμε, τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αναπτυχθεί πολλές και διαφορετικές τεχνολογίες – άλλες απλές και προσφάτως άλλες ιδιαιτέρως πολύπλοκες – που έχουν σαν στόχο «να ξεγελάσουν τις αισθήσεις μας». Από τα ηχεία και τις τηλεοράσεις φτάσαμε σήμερα να μιλάμε για διαδραστικά παιχνίδια και για εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα (VR / AR). Τα εργαλεία αυτά μέχρι στιγμής, δεν αφορούν όλη την γκάμα των αισθήσεων μας αλλά στο μέλλον ενδέχεται να δούμε εργαλεία που θα επιχειρούν να «ξεγελάσουν» ακόμα και την αφή ή και την όσφρηση μας. Για αυτές τις τεχνολογίες έχουμε πολλές και διαφορετικές λέξεις που τις χαρακτηρίζουν, αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καμία λέξη που να τις συνδυάζει αλλά και να αναφέρεται στο σύνολο της εμπειρίας που προκύπτει από το συνδυασμό της «παλιομοδίτικης πραγματικότητας» δηλαδή του   φυσικού κόσμου όπως τον αντιλαμβανόμαστε χωρίς τεχνολογικά μέσα και των κατασκευασμένων επεκτάσεων των αισθήσεων μας στον εικονικό κόσμο, δηλαδή στην εικονική πραγματικότητα.

Οι όροι που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούμε όπως π.χ. το διαδίκτυο” και “κυβερνοχώρος” είναι χώροι στους οποίους έχουμε πρόσβαση μέσω οθονών. Σε καμία περίπτωση όμως οι λέξεις αυτές δεν αποτυπώνουν τη σχέση του διαδικτύου με την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα. Οι τρισδιάστατοι κόσμοι που συναντάμε στα παιχνίδια, η πλοήγηση στο αυτοκίνητο μας ή ακόμα το δημοφιλέστατο PokemonGO, δεν είναι «διαδίκτυο». Τι είναι όμως; Είναι ένας συνδυασμός φυσικού και εικονικού κόσμου. Συνεπώς, οι όροι του παρόντος μας δεν αποτυπώνουν επαρκώς αισθητηριακές εμπειρίες που βιώνουμε , ή τις κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσουμε ή  ακόμα τις οικονομικές συμπεριφορές που αναδύονται μέσω του συνδυασμού του φυσικού και του εικονικού κόσμου.

Το metaverse λοιπόν, έρχεται για να εκφράσει την ένωση της κοινής εμπειρίας του φυσικού και του εικονικού κόσμου, με όποιες προεκτάσεις μπορεί να έχει αυτό στην διαμόρφωση της παγκόσμιας πια κοινωνίας, της πολιτικής, του πολιτισμού αλλά και της οικονομίας.

Η υπόθεση ότι πλέον η τεχνολογία διαμορφώνει την πορεία της ανθρωπότητας ονομάζεται «τεχνολογικός ντετερμινισμός», δηλαδή, υποδηλώνει ότι ούτε ο άνθρωπος, ούτε η κοινωνία που παρήγαγε την τεχνολογία μπορούν να επιδράσουν πάνω σε αυτή  αφού η ίδια διαθέτει έμφυτα χαρακτηριστικά και ιδιότητες. Συνεπώς, εάν οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Facebook, η Apple κλπ. αρχίσουν να κινούνται προς την χρήση του metaverse, τότε αναπόφευκτα θα ακολουθήσουν και οι ανταγωνιστές τους δημιουργώντας πια μια νέα γενιά αγορών, κοινωνικών δικτύων και αγαθών που θα οδηγήσουν την ανθρωπότητα στην metaverse περίοδο της.

Για φανταστείτε λοιπόν τι θα σήμαινε να μπορούμε να μυρίσουμε την πίτσα από τη διαφήμιση που βλέπουμε ή να ακουμπήσουμε το ύφασμα του φορέματος που θέλουμε να παραγγείλουμε από το e-shop! Φανταστείτε να μπορούσαμε να αγκαλιάσουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα που βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσμου ή να σφίξουμε τα χέρια σε μια τηλεδιάσκεψη με την χρήση της τεχνολογίας! Κάπως έτσι μπορούμε να εξηγήσουμε το metaverse…

Στην Facebook ανήκουν η WhatsApp, το Instagram και VR Oculus γεγονός που δίνει στον Ζούκερμπεργκ την ευχέρεια να προχωρήσει στο εγχείρημα του, αφού οι προαναφερόμενες τεχνολογίες δίνουν στην Facebook έναν τεράστιο αριθμό πελατών αλλά και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και γνώσεις για την συμπεριφορά, την προσωπικότητα, τη διάδραση, τα συναισθήματα και τις προτιμήσεις των καταναλωτών, προκειμένου να  δημιουργήσει έναν εξελιγμένο εικονικό κόσμο. Με στόχο μετάβαση στο metaverse μέσα στην επόμενη πενταετία, ο Ζούκερμπεργκ αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο ενός τεχνολογικού κολοσσού και μαζί μ’ αυτό τον κόσμο μας.

Τι θα σήμαινε το metaverse για την ασφαλιστική βιομηχανία; Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε σε αυτό το πρώιμο στάδιο είναι υποθέσεις. Στις πωλήσεις μπορεί να σημαίνει την κατασκευή εικονικών υποκαταστημάτων ή γραφείων, την δημιουργία νέων υπηρεσιών και προϊόντων, την ενισχυμένη αλληλεπίδραση με τον πελάτη μέσω διαφημιστικών εκστρατειών εικονικής πραγματικότητας, την βελτίωση της επαφής μεταξύ πελάτη – πωλητή μέσω εικονικής πραγματικότητας κλπ.

Το επίκεντρο της «νέας πραγματικότητας» δεν αφορά πια μόνο τους gamers αλλά κυρίως τις επιχειρήσεις και  αναμφισβήτητα  πλησιάζει η στιγμή που το VR και το AR θα μπουν για τα καλά και στο επάγγελμα μας.

 

Μυρτώ Χαμπάκη

H Μυρτώ Χαμπάκη σπούδασε Οικονομικά (Β.Α) και πήρε το μεταπτυχιακό στις Ευρωπαϊκές και Ομοσπονδιακές Σπουδές (Μ.Α). Διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία στον χρηματοοικονομικό τομέα και τα τελευταία 24 χρόνια και έχει διατελέσει στέλεχος στον ελεγκτικό, τραπεζικό και συμβουλευτικό κλάδο στην Ελλάδα έχοντας εργαστεί σε θέσεις ευθύνης στην Deloitte, την Τράπεζα Κύπρου Ελλάδος, την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος και την Crow SOL Συμβουλευτική. Στον ασφαλιστικό κλάδο εντάχθηκε το 2000 όπου εργάζεται μέχρι σήμερα στην ARAG SE. Ασχολήθηκε με την εφαρμογή της Οδηγίας Solvency II, ενώ διετέλεσε μέλος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για την ενσωμάτωση της στο ελληνικό δίκαιο καθώς και μέλος της Solvency II Steering Group της Insurance Europe στις Βρυξέλλες. Διδάσκει εξειδικευμένα σεμινάρια σε στελέχη και αρθρογραφεί συστηματικά στον κλαδικό τύπο στην Ελλάδα , την Κύπρο και το εξωτερικό. Είναι συγγραφέας πέντε βιβλίων, τρία εκ των οποίων αφορούν στην Ιδιωτική Ασφάλιση με θεματολογία την Οδηγία Solvency II και την Οδηγία IDD για Ελλάδα και Κύπρο. Είναι πιστοποιημένη Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, Πιστοποιημένη επαγγελματίας στον Εσωτερικό Έλεγχο και την Κανονιστική Συμμόρφωση από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πιστοποιημένη επαγγελματίας για την αποφυγή Ξεπλύματος Χρήματος και την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας επίσης από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι ιδρυτής της εταιρίας Experto Crede όπου προΐσταται των συμβουλευτικών υπηρεσιών (Advisory Partner).

Διαβάστε Ακόμα