Τρίτη, 14 Μαΐου 2024

EIOPA: Οι λόγοι πίσω από την απροθυμία των καταναλωτών για την ασφάλιση περιουσίας έναντι φυσικών καταστροφών

Δημοσίευση: 01/03/2024
EIOPA, φυσικές καταστροφές, ιδιωτική ασφάλιση

Στον αγώνα κατά των συνεπειών των φυσικών καταστροφών, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA) παρουσίασε τις αναθεωρημένες προτάσεις της, με στόχο την αύξηση της αποδοχής των ασφαλίσεων για φυσικές καταστροφές σε όλη την Ευρώπη.

Με τη συνεισφορά της σε μια πιο ανθεκτική ευρωπαϊκή κοινωνία, η EIOPA επιχειρεί να γεφυρώσει το σημαντικό χάσμα προστασίας που υπάρχει στην ήπειρο, καθώς μόνο ένα τέταρτο των ζημιών από φυσικές καταστροφές καλύπτεται από ασφάλιση.

Κύρια Εμπόδια στην Αποδοχή Ασφαλίσεων

Μέσα από συμπεριφορική έρευνα, η EIOPA αποκάλυψε κύρια εμπόδια που αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την αγορά ασφάλισης κατά φυσικών καταστροφών, όπως η υπερβολική έμφαση στο κόστος του ασφάλιστρου εις βάρος της χρησιμότητας του προϊόντος, η έλλειψη σαφήνειας στους όρους και τις προϋποθέσεις, και οι προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες με ασφαλιστικές αξιώσεις. Συγκεκριμένα:

  • έντονη εστίαση στο premium και όχι στη συνολική χρησιμότητα του προϊόντος, που οδηγεί στην αντίληψη ότι η κάλυψη δεν είναι προσιτή·
  • έλλειψη σαφήνειας ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις·
  • προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες με ασφαλιστικές αξιώσεις·
  • εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με την πιθανότητα να επηρεαστούν από φυσικές καταστροφές·
  • υψηλές προσδοκίες για κρατική παρέμβαση σε περίπτωση καταστροφής· και
  • την αντίληψη ότι η διαδικασία σύναψης ασφάλισης είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα.

Προτεινόμενες Λύσεις

Η EIOPA προτείνει μια σειρά από λύσεις για την ενίσχυση της αποδοχής των ασφαλίσεων, περιλαμβάνοντας την αύξηση της ενημέρωσης για τους κινδύνους, την προώθηση πιο τυποποιημένων προϊόντων με εύκολα συγκρίσιμες καλύψεις και τιμές, και την απλούστευση της διαδικασίας αγοράς μέσω ψηφιακών καναλιών.

  • ευαισθητοποίηση σχετικά με το επίπεδο κινδύνου που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, όπως μέσω δημόσιων ή ανεξάρτητων εργαλείων και με στοχευμένα μηνύματα σε «διδασκόμενες στιγμές» (π.χ. πριν από την ενοικίαση ή την αγορά κατοικίας).
  • προώθηση πιο τυποποιημένων και εύκολα συγκρίσιμων προϊόντων όσον αφορά την κάλυψη, τις εξαιρέσεις και τις δομές τιμολόγησης·
  • εξορθολογισμός της διαδρομής των καταναλωτών κατά τη διαδικασία αγοράς, μεταξύ άλλων μέσω ψηφιακών καναλιών· και
  • παροχή κινήτρων (π.χ. εκπτώσεις ασφαλίστρων) για την εφαρμογή μέτρων άμβλυνσης του κινδύνου.

Μια Ολοκληρωμένη Προσέγγιση

Η Petra Hielkema, Πρόεδρος της EIOPA, τόνισε την ανάγκη για συνεργασία μεταξύ ρυθμιστών, πολιτικών φορέων και επαγγελματιών του ασφαλιστικού κλάδου για την αντιμετώπιση των εμποδίων που εντοπίστηκαν. Όπως δήλωσε η ίδια:

«Οι καταστροφικές πλημμύρες και οι δασικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών έδειξαν με απόλυτη σαφήνεια ότι δεν είμαστε άτρωτοι στις επιπτώσεις ενός πλανήτη που θερμαίνεται. Ακόμη και όταν οι φυσικές καταστροφές δεν οδηγούν σε απώλεια ζωής, φέρνουν αναστάτωση και καταστροφή που απαιτούν σημαντικές προσπάθειες για την ανοικοδόμησή τους. Η ασφάλιση κάνει τη διαδικασία ανάκαμψης πιο γρήγορη και οικονομικά λιγότερο επώδυνη, αλλά η ασφάλιση μπορεί να βοηθήσει μόνο εάν χρησιμοποιηθεί.

Η σημερινή δημοσίευση ρίχνει φως σε κρίσιμους παράγοντες από την πλευρά της ζήτησης που θα είναι καθοριστικοί για την αύξηση Τα επίπεδα προστασίας της Ευρώπης. Οι ρυθμιστικές αρχές, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι επαγγελματίες του κλάδου των ασφαλίσεων πρέπει να συνεργαστούν για την άρση των φραγμών που εντοπίστηκαν και την προώθηση μιας καλύτερα προστατευμένης, πιο ανθεκτικής κοινωνίας».

Προς ένα Ασφαλέστερο Μέλλον

Η πρόκληση της προστασίας από φυσικές καταστροφές στην Ευρώπη απαιτεί μια συνεκτική και ολοκληρωμένη προσέγγιση. Μέσω της αύξησης της ενημέρωσης, της βελτίωσης των προϊόντων και της απλοποίησης των διαδικασιών, μπορούμε να εργαστούμε προς την κατεύθυνση μιας πιο ανθεκτικής Ευρώπης. Η τελευταία έκθεση της EIOPA αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη αυτού του στόχου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια συνεργατική προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ακολουθήστε το insuranceforum.gr στο Google News.

Διαβάστε Ακόμα

36th Thessaloniki Insurance Conference

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου

«Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις – Δημιουργώντας ευκαιρίες»