Σάββατο, 13 Ιουλίου 2024

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία για νομικές υποθέσεις αυτοκινητιστικών ατυχημάτων ή δυστυχημάτων

Δημοσίευση: 02/04/2024
car, accident

Άρθρο του Εμπορικού Διευθυντή Pricefox.gr κ. Ευθύμη Παπαδόπουλου το οποίο δημοσιεύθηκε στην πλατφόρμα Linkedin

Το να εμπλακεί κάποιος σε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα είναι ένα από τα πιο αγχωτικά πράγματα που μπορεί να περάσει. Εκτός από αυτό, πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το να ‘μπλέξουν’ στις νομικές διαδικασίες της υπόθεσης, μετά το ατύχημά τους, είναι σχεδόν εξίσου τραυματική. Η απόδειξη των γεγονότων σε ένα τροχαίο ατύχημα δεν είναι πάντα απλή.

Ευτυχώς, οι τεχνολογικές εξελίξεις μπορούν να βοηθήσουν τις νομικές διαδικασίες μετά από ένα τροχαίο ατύχημα.

Θα πρέπει, όμως, κάποιος να συνεργαστεί με μια Νομική ομάδα που καταλαβαίνει πώς να τεκμηριώσει την υπόθεση, ώστε να καταλήξει σε μια ευνοϊκή για αυτόν επίλυση.

Πόσο δύσκολο είναι να αποδείξει κάποιος ότι δεν έφταιγε αυτός σε ένα τροχαίο ατύχημα;

Μερικά ατυχήματα είναι σχετικά απλά. Οι αστυνομικοί της Τροχαίας, από την πλευρά τους, οφείλουν να έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση στη γρήγορη αξιολόγηση ενός ατυχήματος. Δηλαδή να είναι γενικά σε θέση να προσδιορίσουν τη σειρά γεγονότων που οδήγησαν σε μια σύγκρουση. Επιπλέον, όταν υπάρχουν μάρτυρες, η πλήρης εικόνα συχνά γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρη.

Ωστόσο, δεν υφίστανται σε όλα τα ατυχήματα ξεκάθαρες συνθήκες: τα 2 μέρη συχνά διαφωνούν για τις πράξεις ή παραλείψεις που οδήγησαν σε σύγκρουση. Οι μάρτυρες μπορεί να είναι αναξιόπιστοι ή να παρουσιάζουν αντικρουόμενες δηλώσεις (ακόμη και κατευθυνόμενες).

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το βάρος της απόδειξης βαρύνει τον ενάγοντα ή το άτομο που υπέβαλε την αγωγή.

Πώς μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει στην απόδειξη της υπαιτιότητας σε ένα ατύχημα;

Κάθε χρόνο, η τεχνολογία που ενσωματώνεται στα οχήματα συνεχίζει να προοδεύει εκθετικά. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα βρίσκεται στους Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντων (Event Data Recorders –  EDR). Αυτές οι συσκευές είναι ενσωματωμένες σε οχήματα ‘νέας γενιάς’ και λειτουργούν ως «μαύρο κουτί» για αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία EDR δεν καταγράφουν κάθε κίνηση ή ελιγμό. Ωστόσο, καταγράφουν ενέργειες που είναι γνωστό ότι προηγούνται των ατυχημάτων (π.χ. απότομο φρενάρισμα ή επιτάχυνση).

Εάν το EDR εντοπίσει μια ‘απότομη’ αλλαγή ή μια κατάσταση που μπορεί να προβλέψει ένα ατύχημα, η εγκατεστημένη συσκευή εγγραφής του οχήματος αρχίζει να συλλέγει δεδομένα σχετικά με την κίνηση του αυτοκινήτου. Μπορεί επίσης να καθορίσει πόσοι επιβάτες βρίσκονται στο όχημα και αν φορούν ζώνες ασφαλείας.

Τα δεδομένα που συλλέγονται από το EDR μπορεί να γίνουν αποδεκτά ως αποδεικτικά στοιχεία σε αγωγή σε τροχαίο ατύχημα. Οι πληροφορίες που παρέχονται από αυτή την τεχνολογία μπορούν ακόμη και να αποδείξουν περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν μάρτυρες και όταν τα μέρη παρουσιάζουν δραματικά διαφορετικές εξηγήσεις των γεγονότων.

Στις ΗΠΑ, η τεχνολογία χρησιμοποιείται ήδη για τον καταλογισμό ευθυνών σε αυτοκίνητα που λειτουργούν 100% με αυτόματο πιλότο, όπως π.χ. ένα θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα στο οποίο εμπλεκόταν ένα όχημα που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την Tesla και χτύπησε έναν πεζό.

Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις συνεχίζονται με εντυπωσιακά γρήγορους ρυθμούς, αναπτύσσονται νέες τεχνολογίες και με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης, οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν περαιτέρω σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων.

Για παράδειγμα, η Apple εργάζεται πάνω σε μια τεχνολογία που μπορεί να ανιχνεύσει αυτόματα ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα και να καλέσει το 166. Άλλες εφαρμογές προσπαθούν να αναπτύξουν τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για να δουν εάν ο οδηγός είναι μεθυσμένος ή μπορεί να αποκοιμηθεί στο τιμόνι. Ο εντοπισμός και η καταγραφή οποιασδήποτε από τις παραπάνω περιπτώσεις θα μπορούσε να αποτρέψει το συμβάν ή/και να επηρεάσει σημαντικά τη νομική εξέλιξη μια τέτοιας υπόθεσης σε περίπτωση ατυχήματος.

Μπορεί η τεχνολογία να καθορίσει εάν ένα αυτοκίνητο είχε καλό ιστορικό συντήρησης πριν από ένα ατύχημα;

Πολλές εφαρμογές που παρακολουθούν και αναφέρουν προβλήματα αυτόματης συντήρησης είναι διαθέσιμες ή υπό ανάπτυξη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Σε περιπτώσεις όπου μια δυσλειτουργία του οχήματος προκάλεσε ή συνέβαλε σε σοβαρό ατύχημα, η πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες μπορεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην απόδειξη της βλάβης.

Σκεφτείτε πόσο ακλόνητα θα ήταν αποδεικτικά στοιχεία τα οποία θα έδειχναν ότι ένας οδηγός ειδοποιήθηκε πολλές φορές για την ανάγκη να κάνει συντήρηση π.χ. στα φρένα τις εβδομάδες πριν από μια σύγκρουση. Τι θα γινόταν αν ο ενάγων μπορούσε να παρουσιάσει στοιχεία προειδοποιήσεις χαμηλής πίεσης ελαστικών που ο οδηγός αγνόησε; Ή την περίπτωση που ένα φθαρμένο λάστιχο που έπρεπε να αλλαχτεί προκάλεσε μια καραμπόλα πολλών οχημάτων;

Πώς μπορούν τα αρχεία κινητών τηλεφώνων να βοηθήσουν στην εξιχνίαση μιας περίπτωσης αυτοκινητιστικού ατυχήματος;

Τα αρχεία των κινητών τηλεφώνων παίζουν συχνά κρίσιμο ρόλο στον προσδιορισμό της υπαιτιότητας  σε ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα. Εάν η απόσπαση της προσοχής ήταν ένας παράγοντας για το ατύχημα, αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο.

Έχοντας το Δικαστήριο στη διάθεσή του τα αρχεία των κινητών τηλεφώνων όλων των εμπλεκόμενων οδηγών μπορεί π.χ. να αποφανθεί εάν κάποιος οδηγός μιλούσε ή έστελνε μηνύματα ενώ οδηγούσε το όχημα. Τα αρχεία μπορούν ακόμη και να προσδιορίσουν εάν οι οδηγοί έκαναν αναζήτηση στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ ήταν πίσω από το τιμόνι.

Η επιστημονική έρευνα έχει αποδείξει το γεγονός ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να επεξεργαστεί αποτελεσματικά πολλαπλές ροές πληροφοριών ταυτόχρονα και να κάνει multitasking. Έτσι, για παράδειγμα, όταν ένας οδηγός χαζεύει στο τηλέφωνό του τη στιγμή του ατυχήματος, καθίσταται δύσκολο γι’ αυτόν να υποστηρίξει ότι οδηγούσε συνετά.

Η συμβολή της τεχνολογίας στη Νομική διαδικασία στο (άμεσο) μέλλον

Η τεχνολογία στον τομέα των οχημάτων συνεχίζει να προοδεύει με εκθετικούς ρυθμούς. Δεν είναι όλοι οι Νομικοί σε θέση να συμβαδίσουν με τα εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν στην παρουσίαση μιας πλήρους εικόνας ενός τροχαίου ατυχήματος.

Μια σπουδαία νομική ομάδα θα ξεκινήσει προσδιορίζοντας εάν κάποιο από τα οχήματα που εμπλέκονται στο ατύχημα ήταν εξοπλισμένο με τεχνολογία που καταγράφει δεδομένα σχετικά με τη συντήρηση ή τη λειτουργία του οχήματος. Το επόμενο βήμα είναι η πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες, η οποία συχνά απαιτεί νομική παρέμβαση και ένα Νομικό πλαίσιο το οποίο δεν είναι ξεκάθαρο ακόμα (τουλάχιστον στην Ελλάδα).

Τέλος, είναι σημαντική η ικανότητα ερμηνείας των δεδομένων. Αυτή η ικανότητα είναι απαραίτητη για να αποδειχθεί η υπαιτιότητα σε περίπτωση αυτοκινητιστικού ατυχήματος ή δυστυχήματος. Η συνεργασία με έναν δικηγόρο υψηλής εξειδίκευσης σημαίνει ότι η τεχνολογία αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης εικόνας των γεγονότων που οδήγησαν σε ένα τροχαίο ατύχημα/δυστύχημα.

 

Ακολουθήστε το insuranceforum.gr στο Google News.

Διαβάστε Ακόμα

36th Thessaloniki Insurance Conference

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου

«Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις – Δημιουργώντας ευκαιρίες»