Η λιμενική δραστηριότητα στο Ισραήλ βρίσκεται σε επιβράδυνση μετά τις επιθέσεις που συνέβησαν το περασμένο Σάββατο από την ισλαμική οργάνωση Χάμας σε πόλεις κοντά στη Γάζα. Οι επιθέσεις έχουν επηρεάσει τα ασφάλιστρα για τα ισραηλινά πλοία, ενώ ταυτόχρονα η λιμενική δραστηριότητα κινείται με αργούς ρυθμούς δημιουργώντας πρόβλημα στη μεταφορά αποθεμάτων τροφίμων στο Ισραήλ.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο στα ισραηλινά λιμάνια λόγω των συνεχών επιθέσεων και της πιθανής εξάπλωσης της σύγκρουσης. Ο Noah Trowbridge, από τη βρετανική εταιρεία Dryad Global η οποία παρέχει συμβουλές ασφαλείας στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, δήλωσε ότι “με συνεχείς ρουκέτες που αναμένονται από τη Γάζα, παράλληλα με την πιθανότητα παρατεταμένης σύγκρουσης, η ζημιά στις λιμενικές υποδομές γίνεται όλο και πιο πιθανή.”
Συγκεκριμένα, η νότια παράκτια πόλη του Ashkelon στο Ισραήλ, η οποία διαθέτει ένα μικρό λιμάνι, αντιμετωπίζει προβλήματα καθώς δεν επιτρέπεται η είσοδος πλοίων λόγω των ρουκετών που εκτοξεύτηκαν από τη Χαμάς.
Ωστόσο, τα κύρια ισραηλινά λιμάνια του Ashdod και της Haifa παραμένουν ανοιχτά, αλλά οι εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας και μεταφορών επανεξετάζουν τις δραστηριότητές τους στο Ισραήλ.
Οι ασφαλιστές έχουν αναγνωρίσει το Iσραήλ ως μια περιοχή υψηλού κινδύνου, και το αποτύπωσαν αυξάνοντας περαιτέρω τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου σε πλοία για επταήμερα ταξίδια στο Iσραήλ. Έκτοτε, αυτά τα ασφάλιστρα έχουν δεκαπλασιαστεί, φθάνοντας περίπου το 0,15-0,2% της αξίας ενός πλοίου πράγμα το οποίο μεταφράζεται σε δεκάδες χιλιάδες δολάρια σε πρόσθετο κόστος για κάθε ναυτιλιακή επιχείρηση προς το Iσραήλ.
Να σημειωθεί πως τα προηγούμενα ασφάλιστρα που πλήρωναν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις βρισκόταν στο 0,0125%.
Παρά τις δυσκολίες αυτές, τα ισραηλινά λιμάνια δείχνουν ανθεκτικότητα και συνεχίζουν να λειτουργούν υπό τις προκλήσεις. Το λιμάνι του Ashdod για παράδειγμα, δήλωσε ότι οι εργαζόμενοί του συνεχίζουν να εργάζονται κανονικά ακόμη και σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
“Οι θέσεις ελλιμενισμού του λιμανιού είναι ανοιχτές όσο χρειάζεται, και προσφέρουμε μια απάντηση στην κάλυψη όλων των αναγκών του Iσραήλ,” ανακοίνωσε το λιμάνι του Ashdod σε δήλωσή του.
Παράλληλα, η Shipbroker BRS ανέφερε πως η ασφάλεια έχει ενισχυθεί στα ισραηλινά λιμάνια. Το κύριο απειλητικό στοιχείο για τη ναυτιλία που εισέρχεται στο Iσραήλ αποτελούν οι ρουκέτες που εκτοξεύονται από τη Γάζα και οι “εχθρικές δυνάμεις” στο έδαφος του Iσραήλ μετά την είσοδο μαχητών της Χαμάς στη χώρα.
“Δεδομένου ότι η Γάζα διαθέτει ακτογραμμή, δεν μπορούν να αποκλειστούν άμεσες απειλές για τη ναυτιλία εντός των ισραηλινών υδάτων,” σημείωσε η BRS.
Το Iσραήλ, το οποίο θεωρούταν ήδη ως περιοχή υψηλού κινδύνου και συγκαταλέγεται στις χώρες της Μέσης Ανατολής που θεωρούνται “κόκκινη ζώνη” από τους ασφαλιστές της ασφαλιστικής αγοράς του Λονδίνου, αποτελεί ένα βασικό κέντρο για τη ναυτιλιακή ασφαλιστική κάλυψη.
Εν κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω του επικείμενου πολέμου, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάζονται να αναλάβουν υψηλότερα κόστη και αυξημένους κινδύνους στις λιμενικές δραστηριότητές τους στο Iσραήλ.