Κυριακή, 21 Απριλίου 2024

RIRA (Retirement Income Risk Assesment): Η νέα ασφαλιστική πρόκληση

Δημοσίευση: 17/02/2022

Ο Retirement Income Certified Professional® Nίκος Παπαστεργίου, πρωτοπόρος Ασφαλιστικός Πράκτορας και Front Line Manager, μιλά στο “The Insurer” και μοιράζεται μαζί μας τη γνώση και την εμπειρία του για ένα πρότυπο ασφαλιστικό εργαλείο που θα κάνει το «ταξίδι» των πελατών μας προς τη συνταξιοδότηση όσο το δυνατόν πιο ασφαλές!

Κύριε Παπαστεργίου, τι είναι το RIRA;

Είναι το ακρώνυμο του Retirement Income Risk Assessment. Είναι μια χρηστική μεταφορά της γνώσης που αποκτήθηκε μέσω της πιστοποίησης RICP® σε μια μορφή η οποία θα είναι χρήσιμη για τους ασφαλιστές και απαραίτητη για τους πελάτες. Γνώση ξεκάθαρη και εύληπτη, έτσι ώστε να είναι εργαλείο δουλειάς και όχι απλά μια θεωρητική γνώση που καλό είναι να την έχουμε, αλλά δεν μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε.

Είναι το RIRA η νέα ασφαλιστική πρόκληση;

Είναι όντως πρόκληση, γιατί μέχρι τώρα ο ασφαλιστής επικοινωνούσε με τον πελάτη, προχωρούσε σε συνάντηση και προσπαθούσε να ανακαλύψει τις ανάγκες του και να προσφέρει την ασφαλιστική λύση που του ταιριάζει. Τώρα το RIRA προχωρά αρκετά βήματα μπροστά. Λαμβάνει υπ’όψιν όλη τη δουλειά που έχει κάνει ο πελάτης για την αξιοποίηση του ανθρώπινου κεφαλαίου του: των γνώσεων, της εργασίας του, της περιουσίας του, και προσπαθεί να προστατέψει το αυριανό συνταξιοδοτικό του εισόδημα από τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει στη μακρά πορεία προς την συνταξιοδότηση.

Παράδειγμα: Κάποιος βασίζει το συνταξιοδοτικό του εισόδημα σε τρία διαμερίσματα που θα νοικιάζει. Αυτό πριν από λίγα χρόνια ήταν απλό: Θα έπαιρνε 500 ευρώ από κάθε ενοίκιο, όλα ξεκάθαρα κι ωραία. Τώρα όμως έχουμε νέα δεδομένα και κινδύνους: Μπορεί τα διαμερίσματα να είναι σε μια περιοχή που πλέον δύσκολα νοικιάζεται, μπορεί να απαιτηθούν ανακαινίσεις, μπορεί ένας ενοικιαστής να προκαλέσει ζημιές, ή όλα τα γύρω διαμερίσματα να είναι βραχυχρόνιας μίσθωσης και να μη μπορεί να νοικιαστεί όπως το είχε στο μυαλό του κάποτε ο ιδιοκτήτης του. Ο άνθρωπος λοιπόν ο οποίος θα στήριζε το συνταξιοδοτικό του εισόδημα πάνω στα ενοίκια αν δεν βρει ένα τρόπο να αντιμετωπίσει ασφαλιστικά, εγκαίρως και με επιτυχία, αυτά τα ρίσκα μπορεί να αστοχήσει στα εισοδήματα του σε μια ηλικία που θα είναι πια μεγάλος και δεν θα μπορεί να αντιδράσει.

Έρχεται, λοιπόν το RIRA και τι προτείνει;

Δεν του προτείνει, τουλάχιστον όχι αμέσως και όχι χωρίς σοβαρή μελέτη. Αυτό που κάνει το RIRA είναι το ότι συλλέγει πολλά δεδομένα ανώνυμα, δεν μας ενδιαφέρει να ξέρουμε την ταυτότητα του ενδιαφερόμενου, αυτό κάποια στιγμή θα μας το αποκαλύψει ο ίδιος εάν το θέλει και εάν η εφαρμοσμένη γνώση μας τον κερδίσει. Μας ενδιαφέρουν τα ανώνυμα δεδομένα γιατί σε αυτά θα στηριχτούν άρθρα, μελέτες και πρόσθετη επιστημονική δουλειά που παρόμοια της δεν έχει ξαναγίνει.

Τα δεδομένα είναι προσωπικά;

Ναι, είναι προσωπικά, αλλά ταυτόχρονα είναι κι απρόσωπα! Θα συνεισφέρουν σε μια κοινή ερευνητική προσπάθεια, χωρίς αυτό να σημαίνει τίποτα ακόμα για τον ασφαλιστή. Όταν θα χρησιμοποιήσει το RIRA ο ενδιαφερόμενος, είτε με προτροπή του ασφαλιστή του είτε μπαίνοντας σε ένα website, θα αρχίσει το σύστημα να συλλέγει δεδομένα και θα αρχίσουν να γίνονται εκτιμήσεις κινδύνου (Risk Assessments) για την πορεία του ενδιαφερόμενου προς την συνταξιοδότηση.

Παράδειγμα: Αν κάποιος πελάτης στηρίζει όλη την ιδιωτική σύνταξη του σε μετοχές, αμοιβαία και ομόλογα, θα αντιμετωπίσει κινδύνους. Αν όλη του η οικογένεια στηρίζεται οικονομικά σε αυτόν αντιμετωπίζει κινδύνους. Υπάρχουν καταγεγραμμένοι, τουλάχιστον 18 κίνδυνοι (και μελετώνται κάποιοι καθαρά «Ελληνικοί») που απειλούν το συνταξιοδοτικό εισόδημα κι ο σκοπός του RIRA είναι να προτείνει στον πελάτη ασφαλιστικές λύσεις, οι οποίες με επιτυχία και σιγουριά θα τον φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Θα μπορούσαμε να δούμε το RIRA σαν μια παρτίδα σκάκι ανάμεσα σε ασφαλιστή και ασφαλιζόμενο;

Όχι. Δεν είναι παρτίδα κανενός παιχνιδιού. Απλά, υπάρχει κάποιος που έχει κάνει οικονομικές ενέργειες χωρίς να υποψιάζεται πως αυτές ενέχουν ρίσκο και έρχεται ο ασφαλιστικός σύμβουλος με χρήση του RIRA και γνώσεις που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στην Ελλάδα, να συνδυάσει το παζλ και να του προσφέρει πιθανές ασφαλιστικές λύσεις. Αν σε κάποιον πελάτη περιγραφούν με λεπτομέρεια οι κίνδυνοι και οι λύσεις και θέλει να τις υλοποιήσει με κάποιον τρίτο σύμβουλο, κανένα πρόβλημα. Εμείς θα έχουμε κερδίσει ανώνυμα και απρόσωπα τα δεδομένα του για να κάνουμε το σύστημά μας πιο έξυπνο. Αν όμως εντυπωσιαστεί, είναι στο χέρι του να αποκαλύψει την ταυτότητα του για να έρθει σε επαφή μαζί του ο ασφαλιστής για συνεργασία, ώστε να μην πηγαίνει μόνο από ένα δρόμο προς τη συνταξιοδότηση, αλλά να έχει μπροστά του τρεις και τέσσερις διαφορετικούς και ασφαλιστικά σίγουρους δρόμους για να επιλέξει.

Είναι το RIRA η μετα-φάση στην Ασφάλεια;

To RIRA είναι η νέα αντίληψη. Εμείς οι ασφαλιστές, δεν εντοπίζουμε μόνο ανάγκες και πιθανά σχεδιαστικά λάθη. Σεβόμαστε και τιμούμε τον πελάτη και όλα όσα έχει κάνει μέχρι τώρα και τον προχωράμε βήματα πιο πέρα με μεγαλύτερη σιγουριά.

Ποιο σχεδιαστικό κενό έρχεται να καλύψει το RIRA;

Του μακροπρόθεσμου και πολυπαραγοντικού συνταξιοδοτικού σχεδιασμού με εκτίμηση ρίσκου. Της βέλτιστης αξιοποίησης του ανθρώπινου κεφαλαίου (της γνώσης, των εργασιακών ικανοτήτων, της σκληρής εργασίας, των χρημάτων που κερδίζει ο πελάτης, της περιουσίας του). Θεωρητικά, πηγαίνοντας προς τη σύνταξη μετασχηματίζουμε το ανθρώπινο κεφάλαιο σε χρηματικό κεφάλαιο. Όταν εξαντληθεί το ανθρώπινο κεφάλαιο, όταν σταματήσει δηλαδή η δουλειά μας και συνταξιοδοτηθούμε, θα έχουμε φτιάξει ένα χρηματικό κεφάλαιο για συνταξιοδοτική χρήση. Αν αυτό δεν είναι προστατευμένο και επαρκές για τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας, τότε θα δυστυχήσουμε…

Πόσο έτοιμο είναι το ασφαλιστικό σύστημα να δεχτεί το RIRA;

Ο Έλληνας έχει αρχίσει να εξοικειώνεται με το Internet σαν εργαλείο. Θέλει οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι να προσφέρουν εξειδικευμένη γνώση. Θέλουμε ασφαλιστικούς συμβούλους αιχμής. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 13.000 στην Ελλάδα. Πολλοί έχουν την ικανότητα, την επιθυμία και το ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσoυν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία όχι μόνο οργάνωσης και επικοινωνίας αλλά και ουσιαστικής αλληλεπίδρασης με τον πελάτη για να προχωρήσουν στη νέα εποχή. Είναι η φυσική εξέλιξη του επαγγέλματος μας.

 

Νικόλαος Η. Παπαστεργίου, RICP®

Συντονιστής Ομάδας Ασφαλιστικών Πρακτόρων

Εταιρικού Δικτύου Εθνικής Ασφαλιστικής

Retirement Income Certified Professional®

Ισόβιο Μέλος LIMRA INTERNATIONAL

Κιν. τηλ. 6972 558575

https://bit.ly/DiiD-NickPapastergiou

www.linkedin.com/in/nickpapastergiouricp

Ακολουθήστε το insuranceforum.gr στο Google News.

Διαβάστε Ακόμα

36th Thessaloniki Insurance Conference

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου

«Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις – Δημιουργώντας ευκαιρίες»