Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2018,

Συνέντευξη

"Η ανταγωνιστικότητα στην παροχή υπηρεσιών ασφαλιστικής διαμεσολάβησης εξαρτάται από την ταχύτητα προσαρμογής στη νέα φιλοσοφία του customer experience."

Το insuranceforum.gr και η Insurance Innovation πραγματοποίησαν το 28ο τους Ασφαλιστικό Συνέδριό, στην πόλη της Καβάλας με τίτλο «Οδηγία IDD & GDPR – Η επόμενη μέρα στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση». Ενόψει των νέων νομοθετικών συνθηκών, αναλύθηκαν και συζητήθηκαν εκτενώς στο συνέδριο οι σημαντικότερες αλλαγές που έχουν επέλθει με την εφαρμογή της Οδηγίας IDD και του Κανονισμού GDPR.

Η κα. Μυρτώ Χαμπάκη, Διεθνή Project Ομίλου & Solvency II, ARAG Ελλάδος, ξεχώρισε μεταξύ των ομιλητών με την περιεκτική ομιλία της κατά την οποία παρουσίασε στους συμμετέχοντες χρήσιμες λεπτομέρειες για την Οδηγία IDD, αναλύοντας τα φλέγοντα άρθρα του σχεδίου νόμου και καθιστώντας σαφή την αναγκαιότητα ενσωμάτωσής της στο εθνικό δίκαιο. Κλείνοντας δεν παρέλυψε να επισημάνει πως η δεοντολογία και το ήθος του διαμεσολαβητή εξαρτάται από τον ίδιο και όχι από τη νομοθεσία. «Η νομοθεσία ενισχύει και δεν περιορίζει» σχολίασε. Στο πλαίσιο του ασφαλιστικού συνεδρίου η κα. Χαμπάκη απάντησε σε καίριες ερωτήσεις του InsuranceForum.gr.

 

Κυρία Χαμπάκη,

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και πιο συχνά την έννοια της Κανονιστικής Συμμόρφωσης.  Τι σημαίνει η κανονιστική συμμόρφωση για τον ασφαλιστικό κλάδο και ειδικά για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση;

MX: H ευρεία έννοια της Κανονιστικής Συμμόρφωσης αναφέρεται στην υποχρέωση κάθε επιχείρησης να εφαρμόζει και να συμμορφώνεται στο νομοθετικό και το εταιρικό πλαίσιο που ρυθμίζει το σύνολο της λειτουργίας της, είτε αυτό αφορά τις συναλλαγές/συμβάσεις, την επιχειρηματική ηθική, την αποτροπή των συγκρούσεων συμφερόντων, το ξέπλυμα χρήματος, τους επενδυτικούς κανόνες κλπ.

Η Κανονιστική Συμμόρφωση για τον ασφαλιστικό κλάδο, αποτελεί μια υποχρεωτική λειτουργία που εισήχθη στην επιχειρησιακή δομή των ασφαλιστικών επιχειρήσεων με τον Ν.4364/2016 –το γνωστό σε όλους μας Solvency II, ως αναπόσπαστο μέρος του ευρύτερου Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και της Εταιρικής Διακυβέρνησης.  Συνεπώς, η κάθε ασφαλιστική εταιρία, ως σύγχρονος «παίχτης» του χρηματοπιστωτικού συστήματος, διαθέτει αυτή την άκρως σημαντική λειτουργία.

Όσον αφορά στην ευρύτερη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων και ειδικότερα την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, το Σχέδιο Νόμου για την προσαρμογή της Οδηγίας 2016/97/ΕΕ (IDD) προϋποθέτει σαφώς ανάγκη συμμόρφωσης της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στα νέα δεδομένα που αποτυπώνονται σε αυτό. Συνεπώς, και η ασφαλιστική διαμεσολάβηση πρέπει να συμμορφώνεται κανονιστικά, σε οποιοδήποτε νομοθέτημα την αφορά άμεσα ή έμμεσα, με ότι αυτό προϋποθέτει.

Αναφερθήκατε στην κανονιστική συμμόρφωση ως «άκρως σημαντική λειτουργία». Πού βασίζεται αυτή σας η εκτίμηση;

MX: Στο σύγχρονο και ιδιαίτερα πολύπλοκο από νομοθετικής/κανονιστικής απόψεως περιβάλλον, εντός του οποίου δημιουργείται ο κίνδυνος επιβολής μεγάλων χρηματικών κυρώσεων -κάποιες φορές καταλυτικών για τη λειτουργία ή τη φήμη και την αξιοπιστία μιας επιχείρησης- η οργανωμένη λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης προλαμβάνει αυτές τις συνέπειες και προβλέπει για την μελλοντική ανάπτυξη χωρίς δυσάρεστες νομοθετικές εκπλήξεις που μπορεί να διαταράξουν τη λειτουργία ή ακόμα και την κερδοφορία μιας επιχείρησης. Από τη μέχρι τώρα εμπειρία μου, πολλές επιχειρήσεις ενώ στην πράξη ακολουθούν το νομικό πλαίσιο, δεν καταφέρνουν πάντα να αποτυπώσουν σωστά τις ενέργειες τους αυτές ή να τις εντάξουν σε ένα πλαίσιο συστηματικής παρακολούθησης, έτσι ώστε σε ένα ενδεχόμενο έλεγχο να μπορούν να αποδείξουν ότι έπραξαν σωστά και σύμφωνα με τη νομοθεσία ή σε μια αλλαγή της νομοθεσίας να προλάβουν εγκαίρως και με χαμηλό λειτουργικό κόστος να προσαρμοστούν.

Η σύγχρονη Εταιρική Διακυβέρνηση θέλει την «γυναίκα του Καίσαρα» όχι μόνο να είναι τίμια αλλά και να φαίνεται τίμια. Πώς αποδεικνύεται η συμμόρφωση; Με τις κατάλληλες πολιτικές, διαδικασίες και διεργασίες και με τη χρήση και αποθήκευση όλων των απαιτούμενων εντύπων. Μπορεί η οργάνωση να φαντάζει γραφειοκρατική, αλλά όταν γίνεται με το σωστό τρόπο και από ειδικούς, τότε αποτελεί ισχυρή ασπίδα προστασίας και παράγοντα αποτελεσματικότητας και ανάπτυξης για κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Με αφορμή την Οδηγία IDD και τον Κανονισμό GDPR λοιπόν, πώς μπορεί το κάθε ασφαλιστικό γραφείο να ενεργεί σύμφωνα με τη νομοθεσία και να μην κινδυνεύει από τυχόν κυρώσεις;

MX: Θα ξεκινήσω με την «μαγική λέξη» που είναι άμεσα συνδεδεμένη με την έννοια της εταιρικής διακυβέρνησης και της συμμόρφωσης: αναλογικότητα!

Η αναλογικότητα στην πράξη σημαίνει ότι αναλόγως του μεγέθους του γραφείου, της πολυπλοκότητας των εργασιών του αλλά και των προϊόντων που προωθεί, θα πρέπει να ακολουθηθούν οι σωστές ενέργειες συμμόρφωσης οι οποίες θα προσαρμοστούν στις πραγματικές  ανάγκες λειτουργίας.  Η συμμόρφωση και οι συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχονται από ειδικούς δεν πρέπει να παρέχονται ως «one size» κουστούμι για όλες τις επιχειρήσεις. Πρέπει να εξειδικεύονται κατά περίπτωση, να είναι δηλαδή «tailor made» στις πραγματικές ανάγκες. Συνεπώς, η κάθε επιχείρηση που θα αποταθεί αναπόφευκτα για τις κανονιστικές της ανάγκες για τον GDPR ή την IDD σε ειδικούς, θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιολογήσει την αναγκαιότητα και το μέγεθος των ενεργειών προσαρμογής που της προτείνονται. Για παράδειγμα, ενδεικτικά, αναφορικά με τον GDPR, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν τα είδη δεδομένων, η έκταση της επεξεργασίας και ο ρόλος της επιχείρησης (Υπεύθυνος Επεξεργασίας/Εκτελών την Επεξεργασία), ενώ αντίστοιχα στην IDD θα πρέπει να γίνει σωστή αξιολόγηση των δραστηριοτήτων διανομής που εμπίπτουν στο πλαίσιο πιστοποίησης/επανεκπαίδευσης, στη διανομή επενδυτικών προϊόντων, στον έλεγχο των συνεργασιών και στη μορφή των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 4.

Δεν κινδυνεύουμε από κυρώσεις όταν έχουμε καλύψει σωστά όλα τα ενδεχόμενα από τα οποία μπορεί να μας επιβληθεί μια κύρωση. Δεν υπάρχει άλλη λύση λοιπόν, από τη σωστή μεταφορά στην πράξη, των νέων δεδομένων που το νομοθετικό πλαίσιο επιφέρει.

Σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία και επαναπροσδιορίζεται σύμφωνα με τα τεχνολογικά άλματα (InsurTech, FinTech),  η ανταγωνιστικότητα στην παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης εξαρτάται από την ταχύτητα προσαρμογής στη νέα φιλοσοφία του customer experience, όπου ο πελάτης απευθύνεται σε υψηλά καταρτισμένους επαγγελματίες, που παρέχουν τις κατάλληλες για αυτόν συμβουλές και του δίδουν τη δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων για τη λήψη ενημερωμένων καταναλωτικών αποφάσεων. Η προστιθέμενη αξία της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι άμεσα συνυφασμένη με την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχει στον πελάτη. Η ποιότητα των υπηρεσιών κρίνεται σε μεγάλο μέρος  από την κανονιστική συμμόρφωση στα νέα δεδομένα. Aς λύσουμε αυτή την εξίσωση!

Κοινοποιήστε το άρθροShare on FacebookShare on LinkedIn

Ειδήσεις από τα συνεργαζόμενα site

Insuranceworld.gr

Sofokleousin.gr

Ροή ειδήσεων

Άποψη

Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου

Black Friday στην ασφαλιστική συνείδηση

Τα σεμινάρια μας

Δηλώστε συμμετοχή για ένα από τα επόμενα σεμινάρια

Θέμα:

Ημερομηνία διεξαγωγής

01/01/1970 /

Τόπος:

Εισηγητής /

Κόστος /

Θέμα:

Ημερομηνία διεξαγωγής

01/01/1970 /

Τόπος:

Εισηγητής /

Κόστος /

Τα νέα των ασφαλιστικών εταιριών

Τα νέα των συλλόγων

Αθήνα
Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων Κρήτης Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Χανίων Σύλλογος Διαμεσολαβούντων στην Ιδιωτική Ασφαλιση Δωδεκανήσου Ένωση επαγγελματιών ασφαλιστών Νοτιοδυτικής Ελλάδος Σύλλογος Διαμεσολαβητών Ασφαλειών Μαγνησίας Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων Κεντρικής Ελλάδος Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων & Ασφαλιστικών Συμβούλων Ν.Ιωαννίνων Σωματείο ασφαλιστικών Πρακτόρων Δυτικής Μακεδονίας Σύνδεσμος Διαμεσολαβούντων Ασφαλιστικών Εργασιών Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ν.Σερρών Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας
Αθήνα