Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Δημοσίευση: 13/01/2023
χάσμα γενεών

Επιμέλεια έρευνας Ιάσων Χαλκίδης, Senior Managing Director, ΙΑΣΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΥΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ Α.Ε. & Σωτηρία Γιαννακοπούλου, Editor in Chief & Communications Coordinator, Insurance Innovation

Με το πέρας των ετών, η ασφαλιστική βιομηχανία, όπως και πολλοί άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας, προχώρησε και αναπτύχθηκε σεβόμενη και επηρεασμένη από τις εκάστοτε κοινωνικό-οικονομικές και τεχνολογικές συνθήκες. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί ότι ιδιαίτερα λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας και της αλλαγής των αντιλήψεων στην ασφαλιστική αγορά και την ιδιωτική ασφάλιση γενικότερα, είναι πλέον ευδιάκριτη η ύπαρξη του λεγόμενου χάσματος γενεών μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, είτε πρόκειται για καταναλωτές είτε για επαγγελματίες του κλάδου της ασφάλισης.

Η παρακάτω έρευνα, πέραν από μία χαρτογράφηση μέσω του υπάρχοντος και πρόσφατου τύπου πάνω στη σημερινή κατάσταση της ασφαλιστικής αγοράς και της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στην Ελλάδα, προσπαθεί να αναδείξει σε πρώτο επίπεδο τις ηλικιακές ομάδες των καταναλωτών, τη γνώμη, και την αξιολόγηση των γνώσεών τους για την ιδιωτική ασφάλιση, την άποψη τους για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, το αν διαθέτουν κάποιο ασφαλιστήριο συμβόλαιο, σε ποιον κλάδο και φυσικά το εάν θα ήθελαν να συνάψουν κάποιο συμβόλαιο στο μέλλον. Επιπλέον, η έρευνα αποτυπώνει τον τρόπο διανομής και ενημέρωσης πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση, καθώς και τα κριτήρια με τα οποία τα μέλη των διαφόρων ηλικιακών ομάδων επιλέγουν την ασφαλιστική εταιρία που τους εκφράζει.

Σε ό,τι αφορά τους διαμεσολαβητές, η έρευνα αναδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν τους καταναλωτές, τους κλάδους για τους οποίους τους προσεγγίζουν περισσότερο οι ίδιοι οι καταναλωτές και τις πολιτικές που ακολουθούν για την προσέλκυση νέων υποψήφιων πελατών, διακρίνοντας τις συνήθειες και την πωλησιακή τους τακτική με βάση την ηλικιακή ομάδα στην οποία εντάσσονται.

Παράλληλα, η έρευνα θα αναδείξει τα social media στα οποία επενδύουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, το αν χρησιμοποιούν συστήματα αυτοματοποίησης ή software για την οργάνωση των εργασιών και του πελατολογίου τους και εν τέλει ποια είναι τα κριτήρια τους ως προς την επιλογή των ασφαλιστικών εταιρειών που συνεργάζονται, έχοντας ως κύριο παράγοντα μελέτης των επιλογών τους την ηλικία τους. Στην έρευνα συμμετείχαν 151 καταναλωτές και 163 ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές.

Η παρακάτω έρευνα πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου με την χρήση εργαλείων ερευνών και ερωτηματολογίων από το insuranceforum.gr και την ΙΑΣΩΝ Α.Ε.

 

Το σύγχρονο γίγνεσθαι της Ασφαλιστικής Αγοράς και της Διαμεσολάβησης

Ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι αρκετά απαιτητικός, καθώς για να διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία ένας επαγγελματίας θα πρέπει να έχει πωλησιακές ικανότητες, αλλά και γερό στομάχι για τις πολλές απορρίψεις που θα λάβει από πελάτες, ενώ και η υψηλή φορολογία καθιστά για πολλούς έναν αποτρεπτικό παράγοντα για την ενασχόλησή τους με το επάγγελμα. Ωστόσο, όπως δηλώνουν επαγγελματίες της ασφάλισης, η ασφαλιστική διαμεσολάβηση αποτελεί ένα ευρύ πεδίο, όπου νέοι επαγγελματίες μπορούν να επιτύχουν μια λαμπρή καριέρα, εάν διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες και λάβουν την απαραίτητη καθοδήγηση από τους συνεργάτες τους.

Ο ασφαλιστικός χώρος επαγγελματικά αποτελεί έναν πολύ ανταγωνιστικό, συνεχώς εναλλασσόμενο και γεμάτο προκλήσεις χώρο που έχει ανάγκη για νέο αίμα και μια νέα γενιά ασφαλιστών που θα μπορέσουν να εκσυγχρονίσουν το επάγγελμα και να το απαλλάξουν εν καιρώ από τα κακώς κείμενα και τα στερεότυπα του παρελθόντος. Ο ασφαλιστής είναι σύμβουλος πάνω από όλα, καθώς όπως ένας οικογενειακός γιατρός, έτσι και ο ασφαλιστής έχει το ρόλο του να συμβουλεύει.

Αυτό είναι πολύ καλό και για τον άνθρωπο που θέλει να εξασκήσει το επάγγελμα, καθώς αυτό τον φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στους συνανθρώπους του. Θα πρέπει, ωστόσο, να διαθέτει και κάποιες βασικές δεξιότητες αλλά και υποστήριξη για να ανταπεξέλθει στον φόρτο εργασίας του. Ακόμη και για μια πρακτορειακή εταιρεία, δεν είναι εύκολο να διαχειριστεί τον όγκο εργασιών που αναλαμβάνει καθημερινά, πόσο μάλλον για κάποιον νέο που δραστηριοποιείται μόνος του.

H τεχνολογία ακόμη συνέβαλε στην ανάδειξη του χάσματος γενεών στην ασφαλιστική αγορά. Το φαινόμενο αυτό διακρίνεται συνήθως μεταξύ των επαγγελματιών, καθώς οι περισσότερες εταιρείες διαμεσολάβησης είναι αρκετά εξοικειωμένες και αξιοποιούν τα νέα ψηφιακά συστήματα. Στο επίπεδο ασφαλιστικών διαμεσολαβητών το χάσμα γενεών συναντάται επειδή πολλές διαδικασίες έχουν γίνει digital και απαιτούνται κάποιες γνώσεις. Σε αυτό το επίπεδο οι νέοι κοντράρονται με τους μεγαλύτερους.

Επομένως, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, το επάγγελμα έχει μερικώς απλουστευθεί και διευκολυνθεί ταυτόχρονα, καθώς πλέον η όποια πληροφορία είναι πολύ πιο εύκολα προσβάσιμη και η ενημέρωση πάνω στα θέματα (εργασιακά και μη) είναι εύκολη. Σε μια εποχή με πολλές οικονομικές και ενεργειακές δυσκολίες, με την κλιματική αλλαγή και τα έντονα καιρικά φαινόμενα να χτυπούν συνεχώς την πόρτα της σημερινής πραγματικότητας, το επάγγελμα του ασφαλιστή αποκτά μεγαλύτερη αξία, γεγονός που αναδεικνύει συνεχώς την ανάγκη για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του. Δύο στοιχεία που θα επιτευχθούν κυρίως με την ένταξη νέων ενεργών προσώπων στον επαγγελματικό αυτό χώρο.

Οι Millennials και η Gen-Z αποτελούν τις δύο επόμενες παραγωγικές γενιές για την αγορά εργασίας και πολύ σύντομα αναμένεται να καλύψουν το 75% του συνολικού εργατικού δυναμικού, φέροντας νέες ισορροπίες στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, ανατρέποντας παράλληλα και τις πολιτικές των εταιρειών για την προσέγγιση των καταναλωτών, αποτελώντας πλέον την πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού.

Ως παιδιά, οι Millennials και οι Gen-Zers ήταν συνεχώς εκτεθειμένοι στη νέα τεχνολογία και μεγαλώνοντας με αυτήν, οι νεότερες γενιές είναι συνηθισμένες στη ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των διαδικτυακών αγορών και των εφαρμογών για κινητά και λόγω αυτού είναι λογικό να εκτιμούν τις ίδιες παροχές, όταν πρόκειται για την ασφάλισή τους.

Τα παλαιού τύπου συστήματα που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πολλές ασφαλιστικές εταιρείες δεν εντυπωσιάζουν τις νεότερες γενιές είτε λόγω των χαμηλών ταχυτήτων, είτε εξαιτίας της αδυναμίας τους να ενσωματωθούν στην νέα πραγματικότητα. Επομένως, λόγω αυτού, οι νέοι καταναλωτές τείνουν να στρέφονται σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και εταιρίες με ενημερωμένα συστήματα και διαδικασίες που επιτρέπουν την ευκολότερη χρήση και πρόσβαση, τα οποία θα φέρουν και την άμεση ικανοποίηση του νεαρού ή όχι πελάτη.

Καθώς οι προσδοκίες των καταναλωτών συνεχίζουν να αυξάνονται, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να βρουν τρόπους προσαρμογής, εάν επιθυμούν να επεκταθούν και να επενδύσουν στη νέα γενιά. Ειδικότερα πριν από την πανδημία το λεγόμενο «χάσμα γενεών» στην ασφάλιση σε διαφόρους κλάδους, όπως χαρακτηριστικά ο κλάδος ζωής, αποτελούσε ένα από τα κύρια προβλήματα της ασφαλιστικής βιομηχανίας, δεδομένου ότι οι νεότερες ηλικίες δεν έχουν αναπτυγμένο το αίσθημα της ασφαλιστικής συνείδησης με αποτέλεσμα η ασφάλιση να μην εντάσσεται στα σχέδιά τους, δημιουργώντας σημαντικά κενά στις πωλήσεις, τα οποία αποτυπώνονταν και στη ροή των εσόδων των εταιριών.

Όσο οι νέες γενιές αποκτούν σταθερά εισοδήματα και εδραιώνονται στο επαγγελματικό τους περιβάλλον λαμβάνουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους, όπως αυτήν για την ασφάλισή τους. Είναι γεγονός άλλωστε ότι η ανάγκη για ασφάλιση παραμένει σταθερή για το σύνολο της κοινωνίας, ωστόσο η κάθε γενιά φέρνει μαζί τις νέες τάσεις και τεχνολογίες που αυξάνουν τις απαιτήσεις σε ότι αφορά την εξυπηρέτησή της.

 

Έρευνα Καταναλωτών

Ηλικιακή Ομάδα

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Όπως γίνεται κατανοητό από το γράφημα, το μεγαλύτερο κομμάτι των ερωτηθέντων καταναλωτών ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-34 με τις υπόλοιπες αξιοπρόσεκτες μερίδες καταναλωτών να ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 45-54, 55-65 και 35-44 αντίστοιχα. Τέλος, το 13% της μερίδας των ερωτηθέντων ανήκει στην ομάδα των νέων 18 με 24, και το υπόλοιπο ποσοστό στους 65+.

Ποια η γνώμη σας για την ιδιωτική ασφάλιση;Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

 

Για την ηλικιακή ομάδα 18-24, η γνώμη για την ιδιωτική ασφάλιση ήταν μέτρια προς πολύ καλή ενώ οι ομάδες 25-34, 35-44 και 55-64 την αξιολόγησαν ως μέτρια προς καλή. Τέλος, η ηλικιακή ομάδα 45-54 θεωρεί την ιδιωτική ασφάλιση κακή προς μέτρια και η ομάδα 65+ την θεωρεί καλή προς πολύ καλή.

Πώς θα αξιολογούσατε τις γνώσεις σας περί ιδιωτικής ασφάλισης;

Το 29% των καταναλωτών έχει ελάχιστες γνώσεις πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση, με το 16% να έχει μια αρκετά ή απλά καλή γνώση και το 11% να έχει πολύ καλή γνώση πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση. Το 24% δηλώνει ότι έχει μέτριες γνώσεις πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση, με το 6% να αναφέρει ότι δεν έχει γνώσεις πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση. Η υπόλοιπη μερίδα των ερωτηθέντων έχει μόνο βασικές ή επαρκείς γνώσεις ή έχει μόνο γνώσεις πάνω σε λεπτομέρειες του συμβολαίου του.

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με την έρευνα, οι ηλικιακές ομάδες 25-34, 45-54 και 55-64 αξιολογούν τις γνώσεις τους πάνω στην ιδιωτική ασφάλιση ως μέτριες προς πολύ καλές, σε αντίθεση με την ομάδα 18-24 που δηλώνει ότι έχει ελάχιστες προς μέτριες γνώσεις. Οι ηλικιακές ομάδες 35-44 έχουν μέτριες προς καλές γνώσεις, και οι 65+ αξιολογούν τις γνώσεις τους ως πολύ καλές.

Έχετε ιδιωτική ασφάλιση και αν ναι σε ποιους κλάδους;

Το 44% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι διαθέτει ασφάλεια αυτοκινήτου, το 22% έχει ασφάλεια αυτοκινήτου και συμβόλαιο ζωής ή υγείας, το 15% διαθέτει αποκλειστικά ασφάλεια υγείας, το 9% έχει ασφαλίσει την περιουσία του και το 10% δεν έχει κανένα συμβόλαιο ιδιωτικής ασφάλισης. Το υπόλοιπο 12% έχει συμβόλαιο διαφόρων ειδών όπως η αστική ευθύνη, η νομική προστασία, αποταμιευτικό ή επενδυτικό πρόγραμμα, ταξιδιωτική ασφάλεια και άλλα.

Γενικότερα, τα μέλη της ηλικιακής ομάδας 18-24 δεν έχουν κάποια ιδιωτική ασφάλεια. Και αν έχουν, έχουν για το αυτοκίνητό τους ή σε κάποιες λίγες περιπτώσεις έχουν επενδύσει σε κάποιο συμβόλαιο υγείας. Όλες οι υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες 25 μέχρι 65+, έχουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημά τους και με μερικά μέλη αυτών των ομάδων να έχουν κάποιο νοσοκομειακό πρόγραμμα ή κάποιο συμβόλαιο υγείας ή ζωής. Τέλος, ορισμένα μέλη των ηλικιακών ομάδων 55-64 και 65+ έχουν και συμβόλαιο πυρός για την κατοικία τους.

Τι ασφαλιστήριο συμβόλαιο θα θέλατε να κάνετε στο μέλλον; Γιατί δεν έχετε προχωρήσει ακόμη;

Το 26% των ερωτηθέντων επιθυμεί στο μέλλον να έχει ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο περιουσίας ή κατοικίας, το 18% θα ήθελε να κάνει ασφάλεια υγείας, ένα 10% επιθυμεί να ασφαλίσει το αμάξι του και ένα έτερο 10% δεν επιθυμεί να ασφαλιστεί. Επίσης, το 12% επιθυμεί να κάνει ασφάλεια ζωής. Το υπόλοιπο 24% επιθυμεί να κάνει ασφάλεια διαφόρων ειδών όπως cyber, κατοικίδιου, συνταξιοδοτικό ή επενδυτικό πρόγραμμα και αστικής ευθύνης.

Τα μέλη της ηλικιακής ομάδας 18-24 επιθυμούν να έχουν κυρίως ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημά τους, με τα μέλη της ομάδας των 25-34, να εξετάζουν το ενδεχόμενο σύναψης ενός συμβολαίου υγείας, έπειτα πυρός, και λιγότερο κάποιο επενδυτικό πρόγραμμα. Ακόμη, η ηλικιακή ομάδα 35-44 επιθυμεί να επενδύσει στο μέλλον σε ένα συμβόλαιο πυρός, οι ηλικίες 45-54 σε ένα πρόγραμμα υγείας ή ζωής και οι 65+ σε κάποιο συνταξιοδοτικό ή αποταμιευτικό πρόγραμμα. Τέλος, η ομάδα 55-64 δεν επιθυμεί κάποιο συμβόλαιο ιδιωτικής ασφάλισης στο μέλλον.

Ακόμη, οι ερωτηθέντες δηλώνουν πως σε πολλές περιπτώσεις το budget τους δεν τους επιτρέπει να προβούν στις ασφάλειες που επιθυμούν, ότι κλάδοι όπως το pet ή το cyber insurance δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένες στην Ελλάδα και για αυτό δεν προχωρούν σε αυτές περαιτέρω και τέλος κάποιοι δηλώνουν ότι έχουν έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.

Ποιο μέσο διανομής θα επιλέγατε για να αγοράσετε ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Για τις ηλικιακές ομάδες 18-24, 25-34, 35-44 και 65+, το πιο επιλεγμένο μέσο διανομής είναι οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές και για τις ηλικιακές ομάδες 45-54 και 55-64, επιλέγονται εξίσου οι Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές και οι Διαδικτυακές πλατφόρμες των διαφόρων εταιρειών. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το 64,5% των ερωτηθέντων επέλεξε ως μέσο διανομής τους Ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και το 24,2% διαδικτυακές πλατφόρμες εταιριών.

Με ποιον τρόπο ενημερώνεστε ή αναζητάτε πληροφορίες για ασφαλιστικά προϊόντα;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Το 42% σχεδόν των ερωτηθέντων ενημερώνεται για ασφαλιστικά προϊόντα μέσω ιστοσελίδων ασφαλιστικών εταιριών, και το 27,4% έρχεται για τον ίδιο σκοπό σε επικοινωνία με κάποιον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή. Έπειτα το 19,4% και 11,3% των ερωτηθέντων αναζητούν πληροφορίες για ασφαλιστικά προϊόντα μέσα από πλατφόρμες αναζήτησης και μέσω κοινωνικών δικτύων αντίστοιχα. Οι ηλικιακές ομάδες 18-24 και 45-54 ενημερώνονται και αναζητούν πληροφορίες για ασφαλιστικά προϊόντα κυρίως μέσω ιστοσελίδων ασφαλιστικών εταιρειών, όπως και η ομάδα 55-64, μέλη των οποίων αναζητούν έπειτα πληροφορίες επικοινωνώντας με τον Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή τους, τάση η οποία παρατηρείται εξολοκλήρου στην ομάδα 65+.

Ακόμη, η ηλικιακή ομάδα 25-34 αναζητά πληροφορίες πάνω στα ασφαλιστικά προϊόντα κυρίως μέσω επικοινωνίας με κάποιον Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή, και έπειτα μέσω των ιστοσελίδων των ασφαλιστικών εταιρειών και των πλατφορμών αναζήτησης. Παρομοίως, η ομάδα 35-44 ενημερώνεται κυρίως μέσω των ιστοσελίδων ασφαλιστικών εταιρειών, μέσα από πλατφόρμες αναζήτησης και σε μικρότερο βαθμό μέσω ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.

Ποια τα κριτήρια σας στην επιλογή ασφαλιστικής εταιρείας;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Κατά κύριο λόγο, το 38,7% των ερωτηθέντων έχει ως βασικό κριτήριο την αξιοπιστία-φερεγγυότητα, για το 24,2% έχει τις τιμές και ένα 9,7% την πολιτική αποζημιώσεων. Για την ηλικιακή ομάδα 18-24, βασικό κριτήριο για την επιλογή ασφαλιστική εταιρείας είναι κυρίως οι Εξειδικευμένες Καλύψεις και έπειτα η Αξιοπιστία και Φερεγγυότητα. Στη συνέχεια, για τις ομάδες 25-34, 35-44 και 65+ κυρίως παίζουν ρόλο η Αξιοπιστία και η Φερεγγυότητα και στο τέλος οι τιμές. Τέλος, για τους 45-54 κυρίως παίζουν ρόλο οι τιμές, και έπειτα η πολιτική αποζημιώσεων και η Αξιοπιστία & Φερεγγυότητα, ενώ οι 55-64 εστιάζουν στην Αξιοπιστία και τη Φερεγγυότητα και έπειτα στην εξυπηρέτηση.

Ποια η άποψή σας για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση;

Γενικότερα, το 35% των ερωτηθέντων έχει θετική άποψη για τη διαμεσολάβηση, το 9% έχει μια μέτρια άποψη και το 7% άπτει την άποψη ανάλογα και με τον διαμεσολαβητή που συναναστρέφεται. Επιπρόσθετα, το 11% των ερωτηθέντων έχει αρνητική άποψη για τη διαμεσολάβηση και το 15% δεν έχει καμία άποψη πάνω στον εν λόγω χώρο, εκ των οποίων η πλειονότητα προέρχεται από τις ηλιακές ομάδες 18-24 και 25-34. Τέλος, οι υπόλοιποι έχουν εξαιρετική άποψη για την διαμεσολάβηση, άλλοι πιστεύουν πως φέρει βελτίωση και κάποιοι πως είναι ένας υποτιμημένος χώρος. Ακόμη, η ηλικιακή ομάδα 18-24 έχει μια καλή άποψη για την διαμεσολάβηση και την θεωρεί σημαντική, παρόμοια με την ομάδα των 25-34.

Η ομάδα 35-44 έχει μια μέτρια προς θετική άποψη, όπως και η ομάδα 45-54, όπου κατά περιπτώσεις συναντάμε και αρνητικές απόψεις. Τέλος, οι ηλιακές ομάδες 55-64 και 65+ έχουν μια μέτρια προς καλή άποψη για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση και κάποιοι την θεωρούν απαραίτητη.

Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο της έρευνας ότι οι ασφαλιστικοί κλάδοι δεν είναι ξεκάθαροι στους καταναλωτές και γενικά η ασφαλιστική ορολογία δεν είναι οικεία προς αυτούς. Ακόμη, αρκετοί από τους ερωτηθέντες δεν έχουν εμπιστοσύνη στους διαμεσολαβητές, άλλοι δεν είναι σίγουροι για το αν θα κάνουν ιδιωτική ασφάλιση, ορισμένοι δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να ξανακάνουν, ενώ άλλοι δεν έχουν την ανάλογη οικονομική δυνατότητα.

 

Έρευνα Διαμεσολαβητών

Ηλικιακή Ομάδα

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Έχοντας αναλύσει τα αποτελέσματα του σκέλους της έρευνας που αφορά τους καταναλωτές και τις διαφορές που παρουσιάζουν ανά ηλικιακή ομάδα αξίζει να εξετάσουμε το χάσμα των γενεών στην ασφαλιστική αγορά και σε επίπεδο διαμεσολάβησης, διερευνώντας την προσέγγιση των επαγγελματιών του κλάδου με βάση την ηλικία τους.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, το 35,3% των συμμετεχόντων ανήκει στην ηλικιακή ομάδα των 35-44, το 23,5% στους 45-54, το 19,6% στους 25-34, το 17,6% στην ομάδα 55-64, ενώ όπως είναι φυσικό μικρή συμμετοχή έχουμε από τις ηλιακές ομάδες 18-24 και 65+, οι οποίες δεν έχουν μεγάλη εκπροσώπηση στον κλάδο. Συνεπώς, στα πλαίσια της έρευνας θα αναλύσουμε τις ενεργές για το κλάδο της διαμεσολάβησης ηλικίες, προκειμένου να αποτυπώσουμε τις τάσεις, έχοντας ως κριτήριο τον παράγοντα της ηλικίας.

Με ποιον τρόπο σας προσεγγίζουν οι καταναλωτές;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας, η τηλεφωνική επικοινωνία αποτελεί την κύρια μορφή προσέγγισης από πλευράς των καταναλωτών σε ποσοστό 62%, με την επίσκεψη στο χώρο εργασίας να ακολουθεί με 20%, τα social media με 12% και το email με 6%. Το ενδιαφέρον ωστόσο στο εν λόγω ερώτημα είναι οι διαφορές που παρατηρούνται ανά ηλικιακή ομάδα.

Στις ηλικίες 25-34 βλέπουμε ότι η προσέγγιση μέσω διαδικτύου παρουσιάζει μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το συνολικά αποτελέσματα, με τα email ως μέσο προσέγγισης να βρίσκονται στη δεύτερη θέση με ποσοστό που αγγίζει το 22,2%, και τα social media το 14.7%. Ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά παρουσιάζει η επίσκεψη στο χώρο εργασίας με 5%, ενώ το τηλέφωνο παραμένει το κύριο μέσο επικοινωνίας με ποσοστό 59.1%.

Ενισχυμένος είναι ο ρόλος των social media στην ηλικιακή ομάδα των 35-44. Τα social media βρίσκονται στη δεύτερη θέση με ποσοστό 20%, ισοβαθμώντας με την επίσκεψη στο χώρο εργασίας. Αυξημένα ποσοστά σε σχέση με τον μέσο όρο παρουσιάζει η προσέγγιση μέσω email με ποσοστό 8,2%, με την τηλεφωνική επικοινωνία να παραμένει το κυρίαρχο μέσο επικοινωνίας με ποσοστό 52,8%.

Στην ηλικιακή ομάδα 45-54 η εικόνα αρχίζει να διαφοροποιείται. Τα ποσοστά επίσκεψης στο χώρο εργασίας αυξάνονται σε 28,5%, η προσέγγιση μέσω social media αγγίζει μόλις το 7%, ενώ η επικοινωνία μέσω email δεν επιλέχθηκε από κανέναν ερωτώμενο. Ασφαλώς, η τηλεφωνική επικοινωνία και σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται στην πρώτη θέση με ποσοστό 64.5%.

Αντίστοιχα, στις ηλικίες, 55-64 η τηλεφωνική επικοινωνία παραμένει στην κορυφή με ποσοστό 82%, με την επίσκεψη στο χώρο εργασίας να ακολουθεί με ποσοστό 18%, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι κανένας από τους συμμετέχοντες δεν επέλεξε την επικοινωνία μέσω email ή social media.

Ποια η πολιτική σας για την προσέλκυση νέων υποψήφιων πελατών;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Άλλος ένας παράγοντας που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι οι κλάδοι για τους οποίους προσελκύουν οι καταναλωτές τους επαγγελματίες ανά ηλικιακή ομάδα. Όπως αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα της έρευνας, εξαιρώντας τον κλάδο του αυτοκινήτου, που λόγω της υποχρεωτικότητας παρουσιάζει υψηλά ποσοστά σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, παρατηρούμε ότι οι επαγγελματίες μεγαλύτερων ηλικιών, ενδεχομένως και λόγω και της εμπειρίας τους συχνά λαμβάνουν ερωτήσεις για κλάδους στους οποίους απαιτείται μεγαλύτερη εξειδίκευση, όπως ο κλάδος αστικής ευθύνης, επενδυτικών και ασφάλισης επιχειρήσεων.

Σε ποια social media επενδύετε;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Στην ερώτηση αναφορικά με τα μέσα τα οποία χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες για να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό διαπιστώνουμε ότι η διαπροσωπική επαφή αποτελεί την πρώτη επιλογή των επαγγελματιών, οι οποίοι επιδιώκουν προσωπικές συναντήσεις με τους υποψήφιους πελάτες τους στα πλαίσια των οποίων έχουν την ευκαιρία να τους αναλύσουν εκτενώς τις προτάσεις τους.

Ωστόσο όπως προκύπτει από την έρευνα οι νεότερες ηλικιακές ομάδες φαίνεται ότι επενδύουν όλο και περισσότερο στα social media, ενώ χρησιμοποιούν και email campaigns με σκοπό την προσέλκυση νέων πελατών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το Facebook αποτελεί το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης για τους επαγγελματίες της διαμεσολάβησης με το 56,9% των επαγγελματιών να δηλώνουν ότι επενδύουν στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Δεύτερο στις προτιμήσεις των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών είναι το LinkedIn με 27,5% ενώ ακολουθούν το Instagram και το TikTok.

Ανά ηλικιακή ομάδα, οι προτιμήσεις βλέπουμε ότι διαφοροποιούνται με το Tik Tok και το Instagram να σημειώνουν υψηλότερα ποσοστά στις μικρότερες ηλικίες, ενώ αξιοσημείωτο είναι το ποσοστό που συγκεντρώνει το LinkedIn στις ηλικίες 25-34 συγκεντρώνει 38,9%.

Χρησιμοποιείτε συστήματα αυτοματοποίησης ή software (τύπου CRM) για την οργάνωση των εργασιών και του πελατολογίου σας;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Αναφορικά με τη χρήση των συστημάτων αυτοματοποίησης software παρατηρούμε άλλη μια σημαντική τάση ως προς τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων. Οι νεότερες γενιές όπως αποδεικνύεται έχουν μεγαλύτερη άνεση με τα ψηφιακά εργαλεία software, τα οποία και χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο για την ενίσχυση της παραγωγικότητάς τους ως επαγγελματίες.

Ποιο είναι το κριτήριό σας στην επιλογή των ασφαλιστικών εταιρειών που συνεργάζεστε;

Έρευνα: Το χάσμα γενεών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

Μια ακόμη εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράμετρος την οποία εξετάζει η έρευνα είναι και τα κριτήρια των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στη συνεργασία τους με τις ασφαλιστικές εταιρείες, τα οποία όπως αποδεικνύει η έρευνα διαφέρουν ανά ηλικιακή ομάδα.

Τα συνολικά αποτελέσματα από τις απαντήσεις των επαγγελματιών αποδεικνύουν ότι η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιρειών βρίσκονται στην πρώτη θέση στα κριτήρια των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών με 31,4%, με την προσωπική σχέση να βρίσκεται στην δεύτερη θέση με 17,6% και την πολιτική αποζημιώσεων στην τρίτη θέση με 15,7, ενώ ακολουθούν οι εξειδικευμένες καλύψεις με 11,8%, η εξυπηρέτηση με 9,8%, οι τιμές με 5.9%, στις τελευταίες θέσεις ισοβαθμούν με 2% το brand name, οι ψηφιακές δυνατότητες και η επιλογή όλα τα παραπάνω.

Το ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι ότι οι ηλικίες 25-34 δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις τιμές των ασφαλιστικών προϊόντων των εταιρειών τις συνεργασίες του σε ποσοστό 13,8% , ποσοστό υπερδιπλάσιο από τον μέσο όρο, ενώ υψηλό ποσοστό συγκεντρώνουν και οι ψηφιακές υπηρεσίες με 11,5%, με τη φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιρειών και τις εξειδικευμένες καλύψεις να βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους. Αντίθετα, διαπιστώνεται ότι οι συνεργασίες μέσω των προσωπικών σχέσεων υστερούν σε σχέση με το μέσο όρο φτάνοντας μόλις το 7,8%.

Στις ηλικίες 35-44 ο παράγοντας της τιμής παρουσιάζεται επίσης ενισχυμένος σε σχέση με τον μέσο όρο με το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 9%, ενώ και σε αυτή την περίπτωση σημαντική απόκλιση αποτυπώνεται και στον παράγοντα της προσωπικής σχέσης με 12,2%.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, όσο η ηλικία των επαγγελματιών ανεβαίνει παρατηρούμε ότι οι διαπροσωπικές σχέσεις ενισχύονται όλο και περισσότερο και καθορίζουν τις συνεργασίες των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Αντίθετα, η ηλικία φαίνεται ότι λειτουργεί αντιστρόφως ανάλογα ως προς την τεχνολογία και τις ψηφιακές υπηρεσίες των εταιρειών, οι οποίες δεν αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην επιλογή των συνεργασιών τους για τις ηλικίες 45-54 και 55-64 με 1,1% και 0,5%.

Συμπέρασμα

Όπως γίνεται κατανοητό από τα παραπάνω γραφήματα και στοιχεία, όντως οι διάφορες γενιές και ηλικιακές ομάδες είτε καταναλωτών είτε ασφαλιστικών διαμεσολαβητών παρουσιάζουν διαφορές μεταξύ τους στο πως προσεγγίζουν της ιδιωτική ασφάλιση και τον τρόπο με τον οποίο την βλέπουν. Με εχέγγυο αυτά τα στοιχεία, θα ήταν φρόνιμο από τη πλευρά των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και εταιριών να αυξήσουν τη σωστή, στοχευμένη και εξατομικευμένη ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα ενημέρωση όσον αφορά τα εκάστοτε ασφαλιστικά προϊόντα, όχι μόνο για να εξοικειωθούν και να τα γνωρίσουν περισσότερο, αλλά και για να αυξηθεί η ασφαλιστική συνείδηση όσον το δυνατό περισσότερο στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Πηγές

Χαλκίδης, I. (2022). Το ξεκίνημα ενός νέου επαγγελματία ασφαλιστικού διαμεσολαβητή στην Ελλάδα. Available at: https://insuranceforum.gr/eidiseis/iasonchalkidis-to-xekinima-enos-neoy-epaggelmatia-asfalistikoy-diamesolaviti-stinellada/.

Insurance Forum (2022). Η νέα γενιά ασφαλιστικών διαμεσολαβητών μιλά για την ασφαλιστική αγορά! Available at: https://insuranceforum.gr/eidiseis/i-nea-geniaasfalistikon-diamesolaviton-mila-gia-tin-asfalistiki-agora/.

Γιαννακοπούλου, Σ. (2022). Θα καταφέρουν οι ασφαλιστικές να διατηρήσουν το ενδιαφέρον των millennials και μετά την πανδημία; https://insuranceforum.gr/eidiseis/tha-kataferoyn-oi-asfalistikes-na-diatirisoyn-to-endiaferon-ton-millennials-kai-meta-tin-pandimia/?fbclid=IwAR13i_MTfYHTGXWtIZZoEnwH5bl97spLqc4MRYU0z9ZqnzGvIFbF9m2VwNo

Garth, D. (2022). Big Changes for Insurance: Gen Z & Millennials Make Bold Moves. https://iireporter.com/big-changes-for-insurance-gen-z-millennials-make-bold-moves/?fbclid=IwAR19TdytFCdbmogjJyLvP2BXem91mQt-Hg9O_wkeue-hl7iMrerrZ9mOtiI

Monroe, H. (2022). What the Next Generation of Insurance Consumer Wants. https://agentsync.io/blog/general-insurance/what-the-next-generation-of-insurance-consumer-wants?fbclid=IwAR21obGtXKXlazJI2Ety5go5XmpGhF8-xOaxsl3M6VjOUUWQSzxJsbMD0-o

Η παραπάνω έρευνα πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου με την χρήση εργαλείων ερευνών και ερωτηματολογίων από το insuranceforum.gr και την ΙΑΣΩΝ Α.Ε.

Ακολουθήστε το insuranceforum.gr στο Google News.

Διαβάστε Ακόμα

Ποιος ο ρόλος του αντασφαλιστή;

Ποιος ο ρόλος του αντασφαλιστή;

Ο Αντασφαλιστής είναι συνήθως μια πολυεθνική ασφαλιστική εταιρεία τεραστίων διαστάσεων, η οποία έχει ως πελάτες τις ασφαλιστικές εταιρείες. Δηλαδή, οι

36th Thessaloniki Insurance Conference

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου

«Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις – Δημιουργώντας ευκαιρίες»